Wandelcoaching

Wandelcoaching

De Griekse filosoof Hippocrates (460 v Chr.) zei het al: “Lopen is voor de mensheid het beste medicijn.”

De natuur geeft ruimte, stilte, bomen, groen en zintuiglijke sensaties (wind, geur). Zonder moeite trekt ze de aandacht en dat werkt herstellend. Door haar grootsheid relativeer je beter, door haar oordeelloosheid voel je je vrij om jezelf te zijn. Groen stimuleert daarnaast (onbewust) de concentratie, zelfwaardering en bezinning. 

Wat is wandelcoaching?

Wandelcoaching is een manier van coachen; al wandelend in de natuur om deze actief te betrekken in het coachgesprek. Wandelen maakt blijer, rustiger en stress neemt af en de natuur versterkt deze positieve effecten nog eens extra. Alle zintuigen worden geprikkeld en de weidsheid van de natuur zorgt voor meer ruimte in je hoofd. Je wordt creatiever en vindt sneller en gemakkelijker een oplossing. Natuurlijke metaforen en symbolen werken verhelderend en leiden tot krachtige inzichten. Al wandelend in de natuur coachen werkt effectiever en krachtiger dan coaching binnen vier muren. Wetenschappelijk onderzoek (2014) door Agnes van den Berg, omgevingspsycholoog en hoogleraar natuurbeleving en specialist in onderzoek naar natuur en gezondheid, laat dat ook zien. 

Haar belangrijkste conclusies:
Aantoonbare positieve effecten van wandelcoaching op (werk)stress, welzijn en gezondheid:
√ Meer rust, beter concentratie- en prestatievermogen
√ Heldere, vrije geest maakt kiezen gemakkelijker
√ Afname stress, angst, depressie, burn-out
√ Afname spierspanning 
√ Meer plezier, blij en gelukkig
√ Beter afstand nemen, vaste patronen kunnen loslaten
√ Coachproces versterkt, versnelt en is plezierig. 

Voordelen
√ Buitenlucht
√ Betere reflectie (verrassende antwoorden vinden)
√ Sneller herstel
√ Je blijft langer actief
√ Positieve effecten van het buiten zijn in de natuur

Top 5 Positieve effecten
√ Rustig, mild, positief, gelukkig, acceptatie
√ Meer zelfvertrouwen
√ In het nu
√ Ondernemend
√ Meer tevreden met het leven
En: werkplezier, bevlogen, werkstressreductie, betere concentratie en goede prestaties.